tisdag 13 oktober 2009

Min helg med Nick & Norah


Rachel Cohn & David Levithan - Nick & Norahs oändliga låtlista

Jag har tillbringat ganska mycket tid med Nick & Norah den här helgen, först läste jag boken och sedan såg jag filmen som bygger på boken. Vi börjar med boken. Nick & Norahs oändliga låtlista är en av de bästa böckerna jag läst på länge. Känner ni till Nick Hornby? Han som har skrivit High Fidelity, Fever pitch, Om en pojke och flera andra böcker som blandar besatthet av musik eller fotboll med en kärlekshistoria? Om Hornbys karaktärer hade varit tio år yngre hade de varit Nick & Norah.

Nick & Norahs oändliga låtlista handlar om två musikintresserade tonåringar som spenderar en natt ihop på New Yorks klubbscen. Nick har blivit dumpad av sin tjej Tris och kan inte riktigt släppa henne utan försöker vinna tillbaks henne med hjälp av de mixskivor han skickar till henne. Norah har ett från och till-förhållande med Tal men börjar ifrågasätta vad hon egentligen får ut av det. När Nick står på scen med sitt band The Fuck Offs ser han Tris komma in i sällskap med en ny kille. Efter spelningen kommer Tris och killen gående emot honom, Nick får panik och rycker tag i första bästa tjej och frågar om hon vill vara hans flickvän i fem minuter. Första bästa tjej är förstås Norah som råkar känna, och tycker rätt illa om, Tris så hon svarar genom att kyssa Nick. Tris tappar hakan och här kunde femminutersförhållandet ha tagit slut men det gör det förstås inte..

Nu får vi följa Nick & Norah genom en natt i New York och texten kryddas hela tiden med en massa musikreferenser, vilket är guld för en musiknörd som mig.
Ja, som ni förstår så tyckte jag väldigt mycket om boken men filmen då? Nja, det mesta var ändrat från boken och det blev lite för mycket tokrolig komedi över det hela. Men Michael Cera och Kat Dennings är helt perfekta i huvudrollerna. Så sammanfattningsvis boken är fantastisk, filmen är ok.
Boken finns både på svenska och engelska i infoteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar