fredag 18 september 2009

Heavy metal

Jaclyn Bond - The 100 best and absolute greatest heavy metal albums in the world, ever.

Jag har aldrig tänkt på mig själv som en metal-kille. Skulle ni frågat mig igår skulle jag ha svarat att jag bara lyssnade på grunge och skatepunk under hela högstadiet. Men när jag började bläddra i den här boken insåg jag att det finns hur många hårdrocksplattor som helst som jag har lyssnat sönder och älskat en gång i tiden. Boken fick mig att inse hur mycket jag tyckte om Black sabbath, Iron Maiden, Guns n' roses, Metallica, Anthrax, Sepultura och Pantera en gång i tiden.
Som ni förstår av titeln så är boken helt enkelt en lista på de 100 bästa hårdrocksalbumen genom tiderna. Texterna är på engelska men de är ganska korta och inte alltför svårlästa. De korta texterna gjorde att jag tyckte det var roligt att läsa om de nyare metalbanden som jag inte har lyssnat på som Slipknot, Korn och System of a down. Författaren har även lagt in små roliga faktasnuttar om varje band. Visste ni till exempel att Cannibal Corpse är ett av Jim Carreys favoritband och att de är med i filmen Ace Ventura - pet detective?

Det finns ganska många svenska band med på listan som The Haunted, In flames och Hammerfall. Halmstad är också med på ett hörn eftersom att medlemmar i såväl Carcass som Arch enemy har bott här.

Eftersom att det var ett tag sedan jag gick i högstadiet gillade jag mest att läsa om "gubbmetalbanden" men du som går i högstadiet nu och känner till de nyare banden kanske vill lära dig mer om 70,80 och 90-talets band? Då är den här boken perfekt för dig.

Nu går jag hem och lyssnar på For whom the bell tolls!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar