torsdag 19 november 2009

sorgset

Bjørn Sortland - Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn?

För ett tag sedan fick jag tips om den här boken av en kollega. Det var nog det bästa tipset jag fått på riktigt länge (Tack Petra!) och nu tänkte jag tipsa er andra. Problemet är att jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara hur bra boken är. Jag tror att jag låter Håkan Hellström och en bit av hans Brännö serenad förklara istället.

Och vad vet du om kärleken?
Förrän du förgäves hatat den...
Och vad vet du om hur hjärtat kan bränna?
För kärlek som aldrig kan dö, men inte heller leva...
Hon kommer aldrig tillbaka
Hon kommer aldrig tillbaka
Det är mitt eget fel
Vad som än händer med mitt hjärta
För jag har alltid vetat att du skulle stanna (Stanna!)
Jag blir hellre ensam än lycklig med någon annan
Sprid ut bensinen över solnedgången
Riv ner staden
Häll ut havet ända bort till horisonten
Tysta ner musiken, hon kommer aldrig hit igen

Ungefär så... Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? består av en serie korta ögonblicksbilder som berättar en vacker och sorglig kärlekshistoria. Om du vill kan du nästan läsa den på en lunchrast men det vill du nog inte. Det ville i alla fall inte jag. Jag försökte dra ut på den så länge som möjligt och nu när jag läst klart den tror jag att delar av boken kommer att följa med mig för en lång, lång tid..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar