fredag 25 september 2009

Lindbäck och Sandén

Igår var jag på bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Det var mycket trevligt och bland mycket annat lyssnade jag på när Johanna Lindbäck och Mårten Sandén berättade om sina nya böcker.

Johanna Lindbäck berättar i sin nya bok Tänk om det där är jag om Agnes, en tjej som är lite osynlig i skolan. När hon flyttar från Stockholm till Umeå och ska börja tvåan på gymnasiet i den nya skolan bestämmer hon sig för att börja på nytt. Den här gången ska hon vara normal, alldeles normal. Hon ska inte plugga för mycket eller för lite, hon ska var öppen, snäll, trevlig, glad och vanlig. Agnes är säker på att om hon bara följer sin plan så kommer det att gå bättre den här gången. Det gör det också till en början men tänk om någon kommer på att hon bara är en bluff?

Verkar rätt bra eller hur? Jag ska läsa den i helgen och återkomma med vad jag tyckte om den.

Mårten Sandén berättade att han skrivit böckerna om Jannike Faltin (Här kan du läsa vad jag tyckte om den första boken) utifrån bilder som dykt upp i huvudet på honom. En av bilderna uppstod vid ett torg som han passerade varje dag. Mårten såg framför sig en brinnande kvinna som rusade över torget, nästa dag såg han samma kvinna men nu driven av ett mekaniskt urverk. Utifrån denna bild kände han att jag måste skriva en bok om det här, vem är kvinnan och vad är det som är hänt?

Vill du veta mer om detta, läs då Mårten Sandéns Den femte systern och Det viskande barnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar