måndag 31 augusti 2009

Ny deckarserie!

Jag har redan tipsat om två av de nya böckerna men här kommer ytterligare ett boktips ur högen med nya böcker. Igår kväll läste jag den första delen i deckarserien Tre. Den heter Ett hål i själen och är skriven av norrmannen Kjetil Johnsen. Serien handlar om de fyra vännerna Nora, Benedicte, Trine och Vilde. Det första som händer i boken är att en ung flicka hittas mördad. Vi vet inte vem det är eller hur hon blivit mördad men vi vet att det är någon av de fyra vännerna. Sedan vrider författaren tillbaka tiden till tre veckor innan mordet. Nu får vi bit för bit följa händelserna som leder fram till mordet.

Egentligen är det ingen serie utan en roman som är uppdelad i tio delar. Författaren har inte ens bemödat sig med att avsluta varje del med ett spännande avslut. Istället känns det som att han tagit fram stora saxen och helt enkelt klippt tio lika stora bitar av sin historia. Språket är lite halvknackigt och personskildringarna är än så länge inget vidare de heller. Författaren har gjort det lätt för sig och utgått från tonårstjejsmallarna - rebellen, sporttjejen, den populära snyggingen och den känsliga drömmaren.
Nu undrar ni säkert varför jag tipsar om en bok som jag mest gnäller på? Jo, för att det är riktigt, riktigt spännande. Jag måste helt enkelt få reda på vem av tjejerna det är som blir mördad och varför. Det går fort att läsa boken och det blir aldrig tråkigt. Är du ute efter en bok med vackert språk och en trovärdig skildring av tonåringar, då har jag bättre tips åt dig men vill du läsa en spännande ungdomsdeckare i högt tempo, läs då den här!
I kväll läser i alla fall jag den andra delen Den farliga kyssen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar